maanantai 19. marraskuuta 2012

Persu-Asio... mitä?

Persuasive Technology - siitä puhuttiin tänään.
Tunnit aloitettiin hämärillä pikkunäytelmillä, joiden piti liittyä tunnin aiheeseen jotenkin. Meidän ryhmän tuli esittää baari-ilta-tilanne, jossa lentäjämies pelastaa naisparan kahden humalaisen körmyn (en mainitse ketään nimeltä *KÖH*Atte ja Tommi*KÖH*) kynsistä.
Toisilla ryhmillä oli autokauppaskenaario ja Tupperware-kutsuskenaario.

Persuasion terminä tarkoittaa suostuttelemista ja vakuuttamista, ja se on olennainen osa ihmisten välistä kanssakäymistä. Teemme sitä tietoisesti ja tiedostamattomasti.
Persuasive Technology tutkii miten teknologialla voidaan muokata ihmisten asenteita sekä käyttäytymistä.
Persuasive Design kuvaa miten näitä tekniikoita käytetään suunnittelun apuna.

Suostuttelua on ihmisten välistä, tietokonevälitteistä ja ihmisten ja teknologian välistä.

Flareon silmät kiinni piirrettynä (ja väritetty jälkikäteen).
 

Myöhemmin ruokailun jälkeen otettiin näytelmät taas puheeksi ja mietittiin miten yllä mainitut asiat liittyivät näytelmien skenaarioihin. Kyllähän sieltä löytyi baari-illasta vastavuoroisuutta (lentäjä pelasti naisen ja osti tälle Cosmopolitanin, nainen lähtee miehen mukaan), autokaupoista sitoutumista (perhe haluaa ostaa auton, tyydytään siihen mitä tarjotaan loppujen lopuksi) ja Tupperware-kutsuilta sosiaalisia todisteita (yksi ihminen osti jotain, muutkin rohkaistuivat(?) ostamaan jotain.

Tuleva experimentti 3:

MITATTAVISSA OLEVA KÄYTTÄYTYMINEN JOTA HALUTAAN MUUTTAA

-miten saadaan esim. ruokalan biojätemäärää vähennettyä
-suunnitellaan experimentti
-lopuksi mitataan tulokset
Mietittäessä miten käyttäjien käyttäytymiseen voidaan vaikuttaa on ensin mitattava tämän hetkinen käyttäytyminen.
Ja jotain. Kiitoksia lukemisesta. Jos kukaan edes luki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti