Motivaattorit ovat asioita, jotka motivoivat ihmisiä ja käyttäytymistä.
-raha
-palkinnot
-onnistumisen halu/tunne/yms.
Perus-motivaattorit (core motivators)
-nautinto/kipu
-toivo/pelko
-hyväksyntä/hyljintä-syrjintä
Kyvykkyys: kuinka helppoa käyttäytyminen on tehdä/toteuttaa
helppouteen vaikuttavia asioita:
-työmäärä
-aika
-raha
-fyysinen ponnistus
-aivotoiminta
-sosiaalinen poikkeavuus
-rutiineista poikkeavuus
Jos käyttätytyminen vaatii jotain näistä niin ei ole helppoa enää -> motivaatio lopahtaa.
Triggerit laukaisevat käyttäytymisen.
-vaikka olisi motivaatiota tehdä jotain ja asia olisi helppo, ei ilman triggeriä tapahdu mitään
-ensin motivoidaan -> saadaan tekemään (perinteinen)
-ensin pitää tehdä helppoa -> sitten triggerit riittää- tehdään (foggi)
valitse joku paha/huono tapa jonka haluat muuttaa, kirjoita blogiartikkeli
-esim pelaan liikaa wowia, ja se on huono
yritä muuttaa tapaa!
Lyttyyn tallottu Flareon.
Foggin behavioral grid
=koettaa havainnollistaa eri käyt.tapojen "muutosta"
mallin mukaan käyttäytyminen voi tapahtua
-kerran (spot- piste, lahjoita rahaa)
-tietyn aikaa (span- aikaväli/jana, laihduta kesäkuntoon)
-tästä lähtien (path- polku, alan kasvissyöjäksi, tupakan polton lopettaminen)
Muutos voi olla (esim.)
-uusi käyttäytyminen (kasvinsyöjä)
-tuttu käytt. (käy hammaslääk)
-lisää käyt. (kuntoile enemmän)
-väheennä käytt. (tupakointi)
-lopeta käytt. (viinan juonti)
Tehtiin docsiin taulukko johon mietittiin Facebookin käytön kannalta behavior gridiä.
Itselleni kuntoilun aloittaminen taas sijoittuisi kohtaan BLUE PATH (do familiar behavior from now on). Saa nähdä miten käy.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti